Goed voornemens

Hoe is het met je goede voornemens? Zijn ze al gestrand? Van alle voornemens die op 1 januari gemaakt worden schijnt meer dan de helft tegen het einde van de maand alweer in de prullenbak te liggen. Hoe komt dat toch? Is het een kwestie van te weinig discipline? Te weinig doorzettingsvermogen? Is het ineens toch niet meer zo belangrijk om minder te eten en meer te bewegen, je vaker te ontspannen en minder tijd op social media door te brengen?

Het zit hem in de stappen die we zetten. Die zijn te groot. Een bourgondiër die een crashdieet gaat volgen, dat werkt niet. Evenals als iemand die een hekel heeft aan sport ineens 3x in de week naar de sportschool gaat. Dat is even leuk omdat het nieuw is, maar je wilt al snel weer terug naar je vertrouwde leventje.

Wij mensen zijn gewoontedieren. Als je doet wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg (dr. Joe Dispenza). Een kleine verandering vraagt al veel van ons fysieke en mentale systeem. Dus als we iets willen veranderen zullen we dat in kleine stapjes moeten doen. Daar is een leuk boekje over geschreven: “De kunst van kaizen” van Robert Maurer. Hoe kleiner je de stappen maakt hoe groter het resultaat. Geen crashdieet, maar laat 2 koekjes staan. Niet 3 uur in de sportschool, maar ga 1 minuut lopen op de plaats in je woonkamer. Die kleine veranderingen in je dagelijks leven zijn nauwelijks merkbaar, maar zijn het begin van een blijvend veranderingsproces.

Om je veranderingsproces te ondersteunen kun je de timer op je telefoon zetten, zodat je iedere dag herinnerd wordt aan je mini-missie. Of je download een gewoonte-app, daar zijn er talloze van. Zo word ik iedere dag herinnerd aan mijn goede voornemens:

yoga oefeningen doen

tenminste 20 min buiten zijn

mediteren

Ook ik ben ooit begonnen met 1 yoga oefening per dag… 😉. Succes!